Nauczyciel: Robert Kużawa
Obowiązuje sześciostopniowa skala ocen, zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
OCENA | % SUMY PUNKTÓW |
niedostateczny | 0 – 30 |
dopuszczający | 31 – 50 |
dostateczny | 51 – 70 |
dobry | 71 – 90 |
bardzo dobry | 91 – 99 |
celujący | 100 |
W semestrze uczeń powinien uzyskać oceny za następujące formy sprawdzania jego wiadomości i umiejętności:
- pisemny sprawdzian wiadomości,
- krótkie wypowiedzi pisemne (kartkówki z zakresu ostatniej lekcji),
- odpowiedź ustna,
- prace domowe,
- aktywność i praca na lekcji.
W roku szkolnym obowiązuje kilka pisemnych sprawdzianów w formie testów. Sprawdziany są zapowiadane z co najmniej jednotygodniowym wyprzedzeniem. Wszystkie obowiązujące sprawdziany muszą być zaliczone pozytywnie. W przypadku nieobecności ucznia lub uzyskania oceny niedostatecznej uczeń zalicza dany materiał w ciągu najbliższych 2 tygodni, w formie ustalonej przez nauczyciela (najczęściej praca pisemna). W razie niedotrzymania tego terminu uczeń traci możliwość poprawy oceny, a w przypadku jej braku nauczyciel traktuje niezliczony sprawdzian jako ocenę niedostateczną.
Uczeń musi uzyskać co najmniej jedną ocenę za odpowiedź ustną. W jej trakcie uczeń powinien wykazać się wiadomościami i umiejętnościami z zakresu jednego poprzedniego tematu.
Uczeń powinien systematycznie prowadzić zeszyt przedmiotowy.
W semestrze uczeń może zgłosić 2 w kl. I oraz 3 w kl. II i III nieprzygotowania do zajęć. Zgłoszenie tego faktu winno być dokonane na początku lekcji (najlepiej po sprawdzeniu listy obecności przez nauczyciela). Zwalnia ono ucznia z odpowiedzi ustnej, niezapowiedzianej kartkówki i pracy domowej z poprzednich zajęć. Zgłoszenie kolejnego nieprzygotowania skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej.
Ocena semestralna i na koniec roku szkolnego nie jest średnią arytmetyczną ze wszystkich uzyskanych ocen, lecz średnią ważoną (największą wagę mają oceny z pisemnych sprawdzianów wiadomości).
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza obowiązujący program nauczania geografii,
- jest wnikliwym obserwatorem otaczającego świata,
- bada samodzielnie interesujące go dziedziny geografii i dokonuje ich opisu,
- gromadzi i integruje zdobytą wiedzę,
- biegle posługuje się zdobytą wiedzą,
- stosuje odpowiednie metody w rozwiązywaniu problemów występujących w nowym, nieznanym kontekście,
- osiąga sukcesy w konkursach geograficznych na terenie szkoły i poza nią.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określony programem nauczania,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę praktyce,
- interesuje się światem, jego różnorodnością i bogactwem,
- rozumie zależności istniejące w środowisku przyrodniczym Ziemi,
- w swojej pracy jest systematyczny, staranny i dobrze zorganizowany,
- wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami środowiska geograficznego,
- udziela poprawnych, logicznych odpowiedzi na typowe pytania,
- stosuje podstawowe pojęcia geograficzne,
- potrafi poprawnie rozwiązywać typowe zadania geograficzne,
- w swojej pracy stara się być staranny,
- jest otwarty na uwagi i sugestie nauczyciela.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się geografii,
- poprawnie stosuje zdobytą, podstawową wiedzę, czasami przy pomocy nauczyciela,
- jest wytrwały pomimo trudności,
- w przypadku trudności, poszukuje pomocy w rozsądny sposób.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy geograficznej, w ciągu dalszej nauki,
- przy pomocy nauczyciela rozwiązuje typowe zadania geograficzne o niewielkim stopniu trudności.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności
- określonych programem nauczania, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z geografii.