Założenia programu wychowawczego
- Koncepcja wychowania
- Cele i zadania wychowawcze liceum
- Zadania nauczycieli
- Rola rodziców
- Metody pracy wychowawczej
- Zwyczaje i obyczaje szkolne
I. Koncepcja wychowania
Wychowanie w I Katolickim Liceum Społecznym oparte jest na chrześcijańskiej koncepcji wychowania, wyrastającej z Ewangelii i wychowawczych doświadczeń Kościoła, a także na współczesnych doświadczeniach myśli pedagogicznej. Dla realizacji celów szkoła przyjmuje następujące założenia organizacyjne:
- codzienna wspólna poranna modlitwa
- jedna godzina wychowawcza w tygodniu
- wspólne spędzanie przerw międzylekcyjnych przez nauczycieli i uczniów
- spotkania pozalekcyjne w ramach wyjść do teatru, kina, na wystawy
- wyjazdy na rekolekcje
- wycieczki szkolne
- comiesięczne zebrania z rodzicami dla omówienia procesów wychowawczego i dydaktycznego
- konsultacje nauczycieli, psychologa szkolnego, księdza prefekta i rodziców dotyczące przebiegu procesu wychowawczego w szkole
II. Cele i zadania wychowawcze liceum
Szkoła kształci młodzież w zakresie liceum ogólnokształcącego, w duchu wartości chrześcijańskich i narodowych, zgodnie z nauką Kościoła i najlepszymi tradycjami patriotycznymi.
Szkoła stara się wychowywać ludzi, którzy w codziennej praktyce, w życiu osobistym i społecznym, realizują wskazania Ewangelii.
Celem szkoły jest kształtowanie dojrzałej osobowości uczniów i przygotowanie ich do samodzielnego życia oraz godnego i twórczego udziału w życiu współczesnego świata i Kościoła.
Cele i zadania szkoła realizuje umożliwiając uczniowi:
- zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa dojrzałości
- dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia bądź wykonywania zawodu
- rozwijania zainteresowań, realizowania indywidualnych programów nauczania
III. Zadania nauczycieli
Szkoła oczekuje, że pracujący w niej nauczyciele będą dla swoich wychowanków prawdziwymi mistrzami na ścieżkach nauki i wiary. Dlatego szkoła zobowiązuje nauczycieli do:
- życia wiarą, które objawia miłość i promieniuje dobrem
- pielęgnowania życia wewnętrznego
- rzetelnego realizowania zadań dydaktycznych i wychowawczych
- prezentowania wysokiego poziomu kwalifikacji zawodowych i ich doskonalenia
- twórczego kształtowania osobowości swoich wychowanków poprzez nawiązanie z nimi bliskiego i przyjacielskiego kontaktu oraz stawiania wymagań proporcjonalnie do możliwości ucznia
- pracy z uczniami nieograniczającej się tylko do terenu samej szkoły i czasu lekcyjnego
- udziału w dniach skupienia i rekolekcjach formacyjnych w każdym roku szkolnym.
IV. Rola rodziców
Szkoła realizuje swoje zadania wychowawcze we współpracy z rodzicami, których wspomaga w trudnym dziele wychowania, pamiętając jednak, że to rodzina jest pierwszym i najważniejszym miejscem formacji dzieci, edukując je poprzez miłość. Cele te są realizowane zwłaszcza przez ciągły kontakt telefoniczny i osobisty rodziców z wychowawcą.
V. Metody pracy wychowawczej
Za ojcem Jackiem Woronieckim uznajemy, że najważniejszą dyrektywą metodyczną w pracy wychowawczej jest nauczanie słowem a wychowywanie czynem. Sprzyjają temu zwłaszcza:
- kontakty osobowe
- rozmowa
- dyskusje i warsztaty
- wspólne przedsięwzięcia pozaszkolne
Rozwojowi wychowanków sprzyja także zastosowanie nowoczesnych metod nauczania:
- angażowanie bliskiego, osobistego kontaktu
- położenia akcentu na sprawności i umiejętności
- uczynienie z wiedzy narzędzia, a nie celu, celem nauczania jest uczeń
- oparcie nauczania na zainteresowaniach
- aktywizacja poprzez wprowadzenie metod warsztatowych
- ukazywanie wiedzy jako części większej całości
- wskazywanie na celowość uczenia się, motywacja
- oparcie wiedzy na doświadczeniu
- nieinformowanie, a stwarzanie sytuacji
W procesie edukacji wychowanie wiąże się też z kształceniem tzw. umiejętności kluczowych, to jest umiejętności:
- planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się
- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach
- efektywnego współdziałania w zespole
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób
- operowania informacjami i efektywnego posługiwania się technologią informacyjną
VI. Zwyczaje i obyczaje szkolne
Zadania wychowawcze szkoła realizuje także poprzez podtrzymywanie i rozwijanie własnej tradycji:
- codzienną poranną wspólną modlitwę
- uroczyste obchodzenie świąt kościelnych
- adwentowy dzień skupienia oraz rekolekcje wielkopostne
- opłatek ogólnoszkolny i opłatki klasowe
- śniadanie wielkanocne